Uw mening telt

VISwijzer is niet transparant"De Good Fish Foundation uit Veenendaal geeft met haar VISwijzer vissen een groene, oranje of rode beoordeling. Good Fish Foundation gebruikt deze methodiek om inkopers en consumenten te beïnvloeden bij het maken van een keuze. De beoordelingen zijn niet transparant, niet geaccrediteerd en niet met publieke consultatie tot stand komen.   NeVepaling-leden vragen uw mening: "Bent u van mening dat de in -de VISwijzer- gemaakte beoordelingen transparant en geaccrediteerd behoren te zijn?"
Nee
826 stemmen in totaal
Vraag en antwoord over Duurzame Paling op ClubGreen

Noord-Ierse palingen zijn de nieuwe Champagne

Geplaatst op maandag, 12 september 2011

Noord-Ierse palingen zijn de nieuwe Champagne

De palingen van de grootste commerciële palingvisserij in Europa, op het Lough Neagh in Noord-Ierland, hebben een beschermde wettelijke status tegen imitatie, waardoor ze vanaf nu dezelfde bescherming genieten als Champagne, Cornish pasteitjes en Parma ham.

Bijna alle in het Lough Neagh gevangen paling - meer dan 400 ton vorig jaar - worden als gerookte paling gegeten in Nederland en Noord-Duitsland. De EU- bescherming, bekend als beschermde geografische aanduiding (BGA), is de eerste voor etenswaren in Noord-Ierland. Hoewel Armagh Bramley appels en nieuw seizoen Comber aardappelen in afwachting zijn van een soortgelijke erkenning.

Father Oliver P. Kennedy, van de Lough Neagh Fishermen's Co-operative Society, welke het exclusieve recht op palingvisserij in het Louhg Neagh bezit, zei: "Het is een beloning voor de vissers rond de zeearm. Onze palingvissers vangen de paling met behulp van methoden die generaties lang van vader op zoon doorgegeven worden. De Beschermede Geografische Aanduiding zal ons helpen om de paling uit het Lough Neagh paling te verkopen op de Europese markt en zal hopelijk ook helpen om het imago van het product te verhogen. "

De Britse Minister van Landbouw Michelle O'Neill zei: "Deze BGA erkent niet alleen de kwaliteit van de Lough Neagh paling, maar ook het historische belang van het product naar het gebied met het voortgezet gebruik van traditionele methoden en duurzame praktijken."

Secretaris Jac. Tijsen van de Nederlandse Vereniging van Palinghandelaren (NeVePaling) is verheugd met deze bescherming. Jac.: “De oorsprong van de paling van het Lough Neagh wordt op deze manier duidelijk weergegeven. De Nederlandse consument wil duidelijk weten waar een product vandaan komt. Onze leden, het overgrote deel van de Nederlandse palinghandelaren, zullen er op toe zien dat deze GBA correct gebruikt zal worden. Tenslotte blijft paling een prachtig en heerlijk product”